GUESTBOOK

Saturday, January 9, 2010

KOLESTROL??

Korang nak tahu tak cara bak turunkan tahap Kolestrol????

1. HADKAN PENGAMBILAN MAKANAN KAYA KOLESTROL

Tentukan korang tahu makanan yang mengandungi kolestrol yang tinggi..Terdapat pelbagai cara untuk mengawal kandungan kolestrol di dalam makanan. Contohnya, buang kulit ayam bila masak ayam. Elakkan memakan lemaknya. Cara korang nak sediakan makanan mempengaruhi kandungan kolestrol.
Kurangkan pengambilan seafood like udang ke, sotong ke..
Then, kurangkan mengambil mknan bergoreng. So, lebih baik dibakar atau dipanggang.
Pastikan korang mkn kuning telur tidak lebih dr 2 biji seminggu..krn kandungan kolestrolnya sgt tinggi..
Elakkan juga makan organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, pedal dan paru..

2. KURANGKAN MAKANAN BERLEMAK

Elakkan mengambil makanan berlemak khususnya makanan yg mengandungi lemak tepu.. SEperti krang sedia maklum lemak tepu berpotensi tinggi meningkatkan tahap kolestrol dalam darah...Santah juga salah satu cntoh bhn masakan yg menagdungi lemak tepu...Mcm org melayu, kebanyakan masakan menggunakan santan, walaupun sedap..tahap kolestrol die pun sodap jgk...
Pakar pemakanan suggest pengambilan santan perlu dihadkan kepada dua sudu besar shj dan maksimum dua kali seminggu.

3. LEBIHKAN PENGAMBILAN SERAT

Pemakanan yang seimbang adalah kunci utama dalam mengawal kolestrol dlm tubuh kita..Melebihkan pengambilan makanan berserat adalah rahsianya..
So, korang digalakkan melebihkan pengambilan buah2an, sayur2 hijau serta bijirin.
Gunakan kreativiti supaya korang tak cepat jemu..Let say, sediakan dlm bentuk fresh juice or koktel...

So, sentiasalan berhati2 dengan jenis mknan yg korang ambik setiap hari...

FIKIR-FIKIR KAN LAH..

No comments:

Post a Comment