GUESTBOOK

Pages

Tuesday, December 29, 2009

KURUSKAN BADAN ANDA CARA SELAMAT


Memang sebaiknya kita mencari cara menguruskan badan secara selamat. Pelbagai bahan di jual di pasaran yang digunakankan untuk kurus badan, tetapi adakah bahan kurus badan yang di jual itu selamat diamalkan? Mungkin mereka menjanjikan selamat.. Tiada kesan sampingan.. tidak berbahaya.. tetapi siapa boleh menjamin kesan jangka panjang pengambilan ubat-ubatan menurunkan berat badan tersebut?

Contohnya bahan yang kini amat popular yang dapat mengurangkan selera makan iaitu hoodia, ada sumber mengatakan hoodia boleh mengakibatkan kesan pada hati jika diambil dalam jangka masa panjang. Jika ubatan mengunakan dadah seperti duramin dsb. pula memberi kesan pada otak dan pengambilanya hanya disyorkan dalam masa yang singkat sahaja dalam lingkungan 3 bulan jika tidak ia akan membawa kesan buruk.Tips Kurus Badan

Kali ini saya ingin menceritakan mengenai lecithin mungkin tidak ramai lagi mengetahui bahawa lecithin adalah bahan yang dapatdigunakan untuk kurus badan. lecithin selalunya diperolehi daripada extract soya.

Lecithin adalah gabungan choline, inosite dan asid lemak. Lecithin ini sebenarnya adalah sumber mentah setiap sel dalam badan. Tahu tak orang kencing manis dan darah tinggi akan mengambil lecithin untuk menjaga kandungan darah mereka.

Kebaikan Lecithin

1. Membersihkan saluran darah dan juga pengemulsi semula jadi.

2. Lecithin mengawal penggumpalan platlet darah/thrombus.

3. Baik untuk kecerdasan otak.

4. Mengurangkan risiko menjadi nyanyuk apabila tua.

5. Mengekalkan kelembapan kulit.

6.Mengalakkan penyerapan vitamin yg larut lemak jadi lebih banyak vitamin dapat diserap (Vitamin A, D, E dan K).

7. Lecithin merupakan pengemulusi yg bagus. Ia boleh mengemulsikan lemak sebesar bola menjadi bintikan lemak yg kecil.

8. Boleh diumpamakan sebagai pembakar yg membakar lemak dalam badan. Ini lah yang pentingnya untuk kurus badan.

9. Menggalakkan m e t a bolisme lemak dan mencegah hati berlemak. Apabila metabolisme anda meningkat jadi kuranglah lemak tersimpan ini juga faktor untuk kurus badan.

10. Mengawal kolestrol dalam darah.

11. Memberikan kulit yang lebih berseri dan menghilangkan kedutan.

12. Lecithin membantu memperbaiki kerosakan hati yang disebabkan alkohol berlebihan.

Jadi pada yang tengah mengamalkan diet apa kata menambahkan lecithin bersama diet anda di samping dapat kurus badan ia juga dapat menjaga kesihatan anda. Yang penting ia tiada kesan sampingan walaupun di ambil lebih.

Ada juga lecithin yang ditambah vitamin e contohnya yang dikeluarkan oleh produk nutrilite iaitu Lecithin-E ini lagi bagus untuk kesihatan anda kerana kelebihan vitamin E tersebut.

Jadi apa kata anda mencuba lecithin sebagai bahan untuk kurus badan disamping kurus badan, baik untuk kesihatan dan mental anda. Bukan sahaja dapat jaga badan dapat juga menjaga kesihatan.

HIDUP TANPA LEMAK BERLEBIHAN......

No comments:

Post a Comment